top of page

Tomahawk - år for år

  • Kjell Rune Henriksen
  • 6 days ago
  • 4 min read

Updated: 2 days ago

1972: Faksimile fra 1972-katalogen til DBS. Dette året kom sykkelen i fargene jaffagul og amazonasgrønn. (Takk til Jon Ole Hansen for "lån" av original DBS-katalog.)
1972: Faksimile fra 1972-katalogen til DBS. Dette året kom sykkelen i fargene jaffagul og amazonasgrønn. (Takk til Jon Ole Hansen for "lån" av original DBS-katalog.)

Tomahawk er blitt et ikon i norsk sykkelhistorie, men mye av kunnskapen om modellen har levd som muntlige fortellinger og udokumenterte påstander. Nå forsøker Tohjulingen.no å samle og systematisere den historien som faktisk lar seg underbygge av samtidige kilder.

Tohjulingen.no har tatt mål av seg å gjøre for Tomahawk det vi tidligere gjorde for Apache cross: å samle, strukturere og kvalitetssikre historien så langt kildene tillater. Arbeidet er krevende, da mye av dokumentasjonen er fragmentarisk, katalogbilder ble gjenbrukt fra ett år til et annet, og historiefortellingen har til en viss grad vært overlatt til hukommelse og myter.


Denne artikkelen bygger blant annet på et omfattende søk i Nasjonalbibliotekets annonsesamling for perioden 1971–1974, kombinert med rammenummer og andre samtidige kilder. I tillegg har entusiast Jon Ole Hansen bidratt med verdifull kunnskap og delt innholdet fra de offisielle DBS-katalogene. Et materiale som har vært viktig i arbeidet med å dokumentere Tomahawk-historien så langt det lar seg gjøre.


I både samlermiljøet og i kilder som Wikipedia blir Tomahawk ofte omtalt som en sykkel som kom i seks fargevarianter. Da Tohjulingen.no publiserte artikkelen «En sykkel for lek og bajaskjøring», kom det raskt flere innspill fra lesere som mente å kjenne til fargevarianter som ikke lar seg dokumentere i samtidige kilder. Særlig to av påstandene står på vaklende grunn. Derfor starter vi nettopp her: Med fargekartet – det området hvor det nå faktisk er mulig å rydde opp og fastslå hva som er fakta.


Fargekartet - år for år

1971-modell: Dette er en gul Svithun fra 1971. Den har et trippel Torpedo baknav, men en Sturmey Archer girvelger som beviselig er før 1975, siden den har avlange hull i girspaken. Ifølge pålitelige kilder ble SA girvelgere også brukt på Torpedo-nav, men her  finnes det ingen skriftlig dokumentasjon. Sykkelen er original fra egen samling.
1971-modell: Dette er en gul Svithun fra 1971. Den har et trippel Torpedo baknav, men en Sturmey Archer girvelger som beviselig er før 1975, siden den har avlange hull i girspaken. Ifølge pålitelige kilder ble SA girvelgere også brukt på Torpedo-nav, men her finnes det ingen skriftlig dokumentasjon. Sykkelen er original fra egen samling.
TRANSPARENT BLÅ: I lanseringsåret kom TH også i tilnærmet denne fargen. Men det ble med dette året. Sykkelen er restaurert og fra egen samling.
TRANSPARENT BLÅ: I lanseringsåret kom TH også i tilnærmet denne fargen. Men det ble med dette året. Sykkelen er restaurert og fra egen samling.

Tomahawk ble introdusert i 1971 i to tydelig dokumenterte farger:

  • Gul (511-3 med Trippel Torpedo)

  • Transparent blå (511-5 med Sturmey Archer)

    Begge fargene er godt dokumentert i annonser og katalogmateriale fra perioden. Påstanden om at sykkelen også skal ha eksistert i en egen «blå» farge må avkreftes inntil bevis kan fremlegges. Ingen primærkilder kan vise til annet enn transparent blå.



JAFFAGUL: I 1972 ble Tomahawk levert i fargene jaffagul og Amazonasgrønn. Sykkelen er restaurert og fra egen samling.
JAFFAGUL: I 1972 ble Tomahawk levert i fargene jaffagul og Amazonasgrønn. Sykkelen er restaurert og fra egen samling.

Modellåret 1972 innebærer et klart skifte i fargeprogrammet. To nye farger introduseres, transparent blå skrotes og gul settes på vent. Dermed ble fargekartet slik dette året:

  • Jaffagul

  • Amazonasgrønn


Begge fargene er eksplisitt nevnt i katalogmateriale fra 1972 og bekreftet gjennom samtidige avisannonser. Rammenummer viser at enkelte rammer ble produsert sent i 1971, men fargevalget følger modellåret.


I 1973 fremstår fargeutvalget som betydelig forenklet:

  • Gul er den eneste dokumenterte fargen dette

    året.

Selv om 1973-katalogen gjenbruker bilder fra 1972 med

en jaffagul utgave, viser alle samtidige kilder at modellen

ble levert ensfarget gul. Denne fargen videreføres også

inn i 1974, da Tomahawk ble faset ut.


AMAZONASGRØNN: I 1972 kom Tomahawk i amazonasgrønn drakt. Bildet er av en sykkel fra egen samling under restaurering, og kunstlyset i mekkeboden gjør den lysere enn den egentlig er.
AMAZONASGRØNN: I 1972 kom Tomahawk i amazonasgrønn drakt. Bildet er av en sykkel fra egen samling under restaurering, og kunstlyset i mekkeboden gjør den lysere enn den egentlig er.

I enkelte sammenhenger refereres det til en farge kalt transparent grønn, men det lar seg heller ikke dokumentere. Dermed står vi altså igjen med gul, transparent blå, jaffagul og amazonasgrønn som den gjeldende fargefasiten.













1974: Denne annonsen dokumenterer at Tomahawk ble annonsert så sent som i august 1974. "Gul og gøyal" var ordvalget i annonser for Trygg Tomahawk dette året. Dette er en sterk indikasjon på at den kom kun som gul det siste året av sitt liv.
1974: Denne annonsen dokumenterer at Tomahawk ble annonsert så sent som i august 1974. "Gul og gøyal" var ordvalget i annonser for Trygg Tomahawk dette året. Dette er en sterk indikasjon på at den kom kun som gul det siste året av sitt liv.

Girsystmer på Tomahawk

ree

Gearsystmer er et av områdene der Tomahawk-historikken fremstår mest uoversiktlig, fordi katalogene ikke alltid samsvarer med det som finnes av bevarte sykler og samtidige annonser.


Det er likevel klart at Tomahawk ble levert med to ulike tretrinnssystemer: Sturmey Archer og Torpedo Dreigang. Begge disse navene finnes på originalsykler i dag, og begge nevnes i markedsføringsmateriell fra perioden.


Katalogene for 1972 gir inntrykk av at Amazonasgrønne Tomahawker kun ble levert med Sturmey Archer-nav, men alt tyder på at dette er en forenkling – eller rett og slett en feil i brosjyremateriellet. Minst ett bevart og svært originalt eksemplar i amazonagrønn er utstyrt med Torpedo Dreigang, og både rammenummer og samtidens praksis hos Øglænd støtter at flere navleverandører kunne brukes parallelt, særlig når tilgjengelighet, leveransevolum eller pris spilte inn.


Det finnes også dokumentasjon på at Tomahawk ble levert uten gir. En annonse fra 1972, der en sportsforretning rydder plass til vinterutstyr og selger ut restlagre, omtaler syklene eksplisitt som «Tomahawk sykler med gir og uten gir». Dette er den tydeligste samtidige, norske bekreftelsen vi har på at en girløs variant faktisk var i salg.


Den samme tendensen ser vi i Sverige. En svensk DBS-brosjyre fra 1972 opererer med en tydelig rimeligere modell uten navgir, listet som:

401-0 DBS TOMAHAWK: En billigare variant av 411-3 monterad med Atom framnav och Torpedo original baknav, frostlackerade skärmar och kedjeskydd. Sadel utan ryggdyna.

Dette viser at en girløs eller enklere spekket Tomahawk-modell ikke bare eksisterte – den var markedsført som et bevisst lavprisalternativ i det svenske markedet.


Det blir hevdet at Tomahawk skal ha blitt levert med Torpedo Duomatic – et totrinnsnav med pedalreturskift. Dette navet var utbredt på flere typer sykler i perioden, og teknisk sett fullt kompatibelt. Likevel har jeg så langt ikke funnet kataloger, annonser eller samtidige kilder som dokumenterer Duomatic på Tomahawk.


Til sammen viser dette at Tomahawk ble levert med et bredere spekter av girutrustning enn det katalogene alene antyder. Sturmey Archer og Torpedo Dreigang kan regnes som sikre originalnav, girløse modeller er dokumentert både i Norge og Sverige, mens Duomatic fortsatt hører hjemme på listen over udokumenterte påstander.

 
 
 

Comments


Historie i hver skramme

bottom of page