Tomahawk - år for år
- Kjell Rune Henriksen
- 6 days ago
- 4 min read
Updated: 2 days ago

Tomahawk er blitt et ikon i norsk sykkelhistorie, men mye av kunnskapen om modellen har levd som muntlige fortellinger og udokumenterte påstander. Nå forsøker Tohjulingen.no å samle og systematisere den historien som faktisk lar seg underbygge av samtidige kilder.
Tohjulingen.no har tatt mål av seg å gjøre for Tomahawk det vi tidligere gjorde for Apache cross: å samle, strukturere og kvalitetssikre historien så langt kildene tillater. Arbeidet er krevende, da mye av dokumentasjonen er fragmentarisk, katalogbilder ble gjenbrukt fra ett år til et annet, og historiefortellingen har til en viss grad vært overlatt til hukommelse og myter.
Denne artikkelen bygger blant annet på et omfattende søk i Nasjonalbibliotekets annonsesamling for perioden 1971–1974, kombinert med rammenummer og andre samtidige kilder. I tillegg har entusiast Jon Ole Hansen bidratt med verdifull kunnskap og delt innholdet fra de offisielle DBS-katalogene. Et materiale som har vært viktig i arbeidet med å dokumentere Tomahawk-historien så langt det lar seg gjøre.
I både samlermiljøet og i kilder som Wikipedia blir Tomahawk ofte omtalt som en sykkel som kom i seks fargevarianter. Da Tohjulingen.no publiserte artikkelen «En sykkel for lek og bajaskjøring», kom det raskt flere innspill fra lesere som mente å kjenne til fargevarianter som ikke lar seg dokumentere i samtidige kilder. Særlig to av påstandene står på vaklende grunn. Derfor starter vi nettopp her: Med fargekartet – det området hvor det nå faktisk er mulig å rydde opp og fastslå hva som er fakta.
Fargekartet - år for år


Tomahawk ble introdusert i 1971 i to tydelig dokumenterte farger:
Gul (511-3 med Trippel Torpedo)
Transparent blå (511-5 med Sturmey Archer)
Begge fargene er godt dokumentert i annonser og katalogmateriale fra perioden. Påstanden om at sykkelen også skal ha eksistert i en egen «blå» farge må avkreftes inntil bevis kan fremlegges. Ingen primærkilder kan vise til annet enn transparent blå.

Modellåret 1972 innebærer et klart skifte i fargeprogrammet. To nye farger introduseres, transparent blå skrotes og gul settes på vent. Dermed ble fargekartet slik dette året:
Jaffagul
Amazonasgrønn
Begge fargene er eksplisitt nevnt i katalogmateriale fra 1972 og bekreftet gjennom samtidige avisannonser. Rammenummer viser at enkelte rammer ble produsert sent i 1971, men fargevalget følger modellåret.
I 1973 fremstår fargeutvalget som betydelig forenklet:
Gul er den eneste dokumenterte fargen dette
året.
Selv om 1973-katalogen gjenbruker bilder fra 1972 med
en jaffagul utgave, viser alle samtidige kilder at modellen
ble levert ensfarget gul. Denne fargen videreføres også
inn i 1974, da Tomahawk ble faset ut.

I enkelte sammenhenger refereres det til en farge kalt transparent grønn, men det lar seg heller ikke dokumentere. Dermed står vi altså igjen med gul, transparent blå, jaffagul og amazonasgrønn som den gjeldende fargefasiten.

Girsystmer på Tomahawk

Gearsystmer er et av områdene der Tomahawk-historikken fremstår mest uoversiktlig, fordi katalogene ikke alltid samsvarer med det som finnes av bevarte sykler og samtidige annonser.
Det er likevel klart at Tomahawk ble levert med to ulike tretrinnssystemer: Sturmey Archer og Torpedo Dreigang. Begge disse navene finnes på originalsykler i dag, og begge nevnes i markedsføringsmateriell fra perioden.
Katalogene for 1972 gir inntrykk av at Amazonasgrønne Tomahawker kun ble levert med Sturmey Archer-nav, men alt tyder på at dette er en forenkling – eller rett og slett en feil i brosjyremateriellet. Minst ett bevart og svært originalt eksemplar i amazonagrønn er utstyrt med Torpedo Dreigang, og både rammenummer og samtidens praksis hos Øglænd støtter at flere navleverandører kunne brukes parallelt, særlig når tilgjengelighet, leveransevolum eller pris spilte inn.
Det finnes også dokumentasjon på at Tomahawk ble levert uten gir. En annonse fra 1972, der en sportsforretning rydder plass til vinterutstyr og selger ut restlagre, omtaler syklene eksplisitt som «Tomahawk sykler med gir og uten gir». Dette er den tydeligste samtidige, norske bekreftelsen vi har på at en girløs variant faktisk var i salg.
Den samme tendensen ser vi i Sverige. En svensk DBS-brosjyre fra 1972 opererer med en tydelig rimeligere modell uten navgir, listet som:
401-0 DBS TOMAHAWK: En billigare variant av 411-3 monterad med Atom framnav och Torpedo original baknav, frostlackerade skärmar och kedjeskydd. Sadel utan ryggdyna.
Dette viser at en girløs eller enklere spekket Tomahawk-modell ikke bare eksisterte – den var markedsført som et bevisst lavprisalternativ i det svenske markedet.
Det blir hevdet at Tomahawk skal ha blitt levert med Torpedo Duomatic – et totrinnsnav med pedalreturskift. Dette navet var utbredt på flere typer sykler i perioden, og teknisk sett fullt kompatibelt. Likevel har jeg så langt ikke funnet kataloger, annonser eller samtidige kilder som dokumenterer Duomatic på Tomahawk.
Til sammen viser dette at Tomahawk ble levert med et bredere spekter av girutrustning enn det katalogene alene antyder. Sturmey Archer og Torpedo Dreigang kan regnes som sikre originalnav, girløse modeller er dokumentert både i Norge og Sverige, mens Duomatic fortsatt hører hjemme på listen over udokumenterte påstander.




Comments