AJS M-18
1952
På en måte er jeg flasket opp med mopeder og motorsykler, og at jeg skulle kjøre opp til tung motorsykkel var det man på godt norsk kaller en "nobrainer". Ei heller kom det som en bombe at min første motorsykkel ble en engelsk klassiker, påvirket som jeg var.​I 1989, 19 år gammel, kjøpte jeg et relativt takknemlig objekt som var importert fra Skottland. Med svært god hjelp fra min "kan alt om motorsykkel"-bror ble denne engelskmannen restaurert til god bruksskikk.
​
En deler er kjøpt ny, men jeg tør likevel påstå at den så å si er hundre prosent original. Tanken ble lakkert på nytt i 2022 av en proff, og dekalene på tanken la jeg på selv. Setetrekket er også nytt, men da det ble for lyst, jakter jeg et nytt. Alle som mener å vite noe om gamle motorsykler, ser spørrende på meg når jeg forteller at dette er en AJS. Men når jeg forklarer at dette i praksis er en Matchless, forstår flere hva det er snakk om.
A. J. Stevens & Co. Ltd (1909-1931) produserte biler og motorsykler frem til 1931 da firmaet ble kjøpt opp av Matchless Associated Motorcycles. AJS (initialene til Albert John Stevens) ble brukt som merkenavn helt frem til 1969, og AJS hadde intet mindre enn 117 verdensrekorder på motorsykkel. Min sykkel er en toppventilert 500 cc med stiv bakramme. Den er utrolig fin å kjøre, men det er ikke anbefalt å dra den særlig over 120 km/t. Men å cruice rundt i 80-90 er helt konge.


Harley Davidson Softtail
1984
Så bare måtte jeg ha en Harley. Jeg også. Det er jo noe med å ha verdens mest kjente - og ikoniske - merke i samlingen.​Men jeg ville jo ikke ha hva som helst, og ikke ville jeg ta sjansen på å kjøpe fra hvem som helst heller. Så var flaksen den at krav møtte et tilbud som egentlig kom rekende på ei fjøl. Min bror skulle nemlig selge denne, som er en 1340 ccm Softtail. Softtail er jo vintage så det holder, i den forstand at det ser ut som en stivramme-sykkel. Men så har den jo fjæring i bakenden likevel. ​Sykkelen er skrudd fra hverandre, pusset opp og skrudd sammen igjen av en mann som vet hva han holder på med. Derfor kjente jeg meg rimelig trygg da jeg 22. august i 2021 kjørte den opp de 80 milene det er mellom Steinkjer og Harstad. Sykkelen er også spesiell i den forstand at det er den første Evolution-motoren. ​ ​​