
1938​
DBS Turist
Denne sykkelen kom i mitt eie sommeren 2024, og etter sigende er jeg fjerde eier. Sykkelen fremstår som hundre prosent original (med unntak av holkene), og tatt i betraktning at den er 86 år, er den i meget god stand. Baknavet, som er Torpedo, er stemplet 1936, hvilket betyr at det er originalt. Det er for øvrig et meget sjelden nav som er vanskelig å få tak i.
Jeg har dokumentasjon på at denne er produsert 28. mars 1938, sannsynligvis rundt klokken 10 den dagen. Den er produsert i 49 eksemplarer, og dette eksemplaret er blant de eksklusive med trommelbrems foran, ballongdekk og to gir med girspake på rammen. Krommede felger er det også.
​
De kom i tre utgaver: Uten gir, to gir eller tre gir. Det var i grunn tykkelsen på lommeboken som bestemte utstyrsnivået. Den gangen også. Sykkelen bærer på en historie som er vel verdt å ta vare på. Den er produsert, kjøpt og brukt i en førkrigstid der sykkelen var et nødendig transportmiddel. Hva slags tjeneste den gjorde under krigen vites ikke, men jeg vil gjette på at den ble godt brukt i krigsårene også.

1939​
DBS Damesykkel
Dette er en sjelden og autentisk DBS damesykkel fra 1939 – produsert ved Øglænd-fabrikken i Sandnes like før krigens utbrudd.
Sykkelen representerer norsk industrihistorie på sitt vakreste: med håndbygget stålramme, lakkert kjedekasse, originale skjermer og klassisk sveivestag for ekstra stabilitet. Lakken er original og bevart med naturlig patina, mens kromdetaljene er forsiktig pusset for å fremheve detaljene uten å viske ut alderen.
​
Salen, styret og navet er fortsatt intakte, og sykkelen står fortsatt på vulstdekk – en type dekk som var vanlig før krigen og som tyder på at de kan være originale. Et vakkert og sjeldent bevart kjolenett strekker seg over bakhjulet, laget for å beskytte lange skjørt mot eikene. Legg også merke til den originale verktøyveska som også har originalt innhold.
​
Sykkelens fortid er ukjent, men den ble funnet hengende i taket på et gammelt hus i Kristiansand, der den hadde sovet i fred og støv i flere tiår.
​
I dag fremstår den som et rullende tidsbilde – et ekte samlerobjekt, men også fullt brukbar for den som vil kjenne historien gjennom hvert tråkk.

1939​
DBS racer
Denne DBS racersykkelen er fra 1939 og kom i mitt eie sommeren 2025. Den har original stålramme, klassisk bukkehornstyre, flatt DBS-kranksett og en vakkert bevart metallkjedekasse. Kranken er stemplet 1939.
Sykkelen er utstyrt med navbrems og en fjæret lærsal som gir autentisk førkrigsfølelse. Den er ikke fullrestaurert, men nøye bevart med respekt for opprinnelsen. Dette er ikke bare et fremkomstmiddel, men et levende stykke norsk industrihistorie – fra en tid da sykler ble bygget for å vare, og kvalitet betydde alt. En sjelden og kjørbar klassiker med sjel.
Etter at jeg fikk tak i den, har den fått vulstdekk, ett nytt, og ett Viking-dekk som har fulgt sykkelen fra -50-tallet en gang. Den har fått tidsriktig styretape, som er lagt slik det ble lagt på racere den gang da. Uorginalt feste til kjedekassen er også skiftet til et originalt. Jeg har også fått tak i den fjerde, litt spesielle, hjulmutteren som manglet. Tidsriktige pedaler har den også fått.

DBS Supersport
1948
Denne DBS Supersport, produsert i 1948, representerer det ypperste Øglænd-fabrikken i Sandnes kunne tilby konkurransesyklister etter krigen.
Rammen er bygget i høylegert stål, sannsynligvis Reynolds 531, og utstyrt med franske kvalitetskomponenter fra Simplex og LAM. Sykkelen er bemerkelsesverdig lett og elegant – med original celluloselakk, vannsklidedekaler og et Brooks B17-skinnsete med fire kobbernagler.
​
Girsystemet er et Simplex Champion du Monde, som i 1948 var blant de mest moderne i rittfeltet. Supersport ble brukt i norske prestisjeritt og var datidens beste alternativ for ambisiøse ryttere. Denne utgaven har 4 gir og representerer modellen 130 – standardvarianten i katalogen for 1948.
​
Alt i alt er dette en autentisk, teknisk avansert og sjelden bevart racermodell, og et levende vitnesbyrd om norsk sykkelproduksjon på sitt mest ambisiøse. Et ekte samlerobjekt – med dokumentert historikk og original finish.

Olympic
1958
En trønder må naturligvis ha en trønder, og det er nettopp det Olympic er. Det vil si: dette er i realiteten også en DBS produsert i Øglænds sine lokaler i Sandnes. Men som vanlig var på den tiden, ble umerkede sykler solgt videre til neste ledd som satte på sitt eget merke.
Denne sykkelen er hundre prosent original og ble kjøpt av en eldre herre i Meldal i Trøndelag. Han kan fortelle at han kjøpte sykkelen på Meldal Samvirkelag, og at sykkelen er mye brukt. Og da mener jeg mye. Den tidligere eieren forteller at han ble sett på som et sykkelfantom og en sykkelakrobat i bygda, og at han var en mester i å sitte på styret og sykle baklengs. Det har også vært syklet mye bakhjul på denne sykkelen.
​
Sykkelen er ustyrt med 3-girs Sturmey Archer med girhendel på styret. Allerede som ny fikk den et speedometer som stoppet å virke på 12000 km, ifølge tidligere og eneste eier. Låsen er en Cedo kodelås, som sannsynligvis er blant de første låsene som ble produsert. Miniatyrlåsen i metall med koden fulgte også med.
​

1960
Svithun
I praksis er dette også en DBS, da Svithun ble produsert av Øglænd, men skrudd sammen og solgt av Maksinhuset Stavanger. Dermed kan man også godt si at Øglænd/DBS var sin egen konkurrent. Men nok om det.​
Dette er en 1960-modell som er kjøpt og brukt i Nordre Nordland. Sannsynligvis i Tjeldsund kommune, noen tusen tråkk sør for Harstad. I alle fall var det der jeg fikk den fra. I en sterkt forkommen tilstand. Skitten og sliten.​​Mye tyder imidlertid på at den har vært til nytte eller glede - eller begge deler - for én eller flere eiere. Både krankdrev og bakdrev var fullstendig utslitt og måtte byttes. Ellers har den fått beholde sin orginale lakk med en sjarmerende patina.​
Dette var nok i sin tid en rimelig utgave, uten gir. Men i resten av sitt liv skal den gå som en tregirs tohjuling med Sturmey Archer-gir og girskifter på styret. Et nytt Huret speedometer skal den også få ta med seg inn i pensjonisttilværelsen. En tilværelse som brukssykkel på Gammelhuset.

1966
DBS Crossmaster
DBS Crossmaster er opphavet til Apachen, og den ble produsert i perioden 1960 til 1971.
Eksemplaret på bildet er en 1966-modell i helt original stand, og den kom i mitt eie i 2024. Denne er holdt for å være svært sjelden, siden den er hvit. De aller fleste var nemlig rød.
Sykkelen har vært lagret i et stabbur på en gård ikke langt utenfor Oslo, og den har vært innom Den Rustne eike og legendariske Einar Støp-Bowitz for bytte av dekk, litt småfixing og for montering av tidsriktig speedometer.

1968
DBS Urkombi
Denne sykkelen er en ekte ur-Kombi, produsert av Øglænd DBS i 1968 – første året Kombi ble laget. Den har den karakteristiske rammen med fastsveiset bagasjebrett og den sjeldne, integrerte pumpen som ligger skjult i seterøret.
Sykkelen er bevart i original stand med patinert lakk, krommet gaffel, rustfrie skjermer og de originale hvitsidedekkene. Dette er en av svært få kjente Kombi-er fra den første produksjonen, og et vakkert eksempel på norsk industridesign og håndverk fra slutten av 1960-tallet.

Den Sorte Dame
1968
Denne Velloen reddet jeg faktisk fra å bli spiker en høstdag i 2023. Jeg har en stående avtale med en kjenning som jobber på avfallsselskapet HRS her i Harstad, og når det dukker opp noe, så gir han lyd fra seg. Og det gjorde det altså denne kjølige høstdagen.
​
Til å være 56 år, to år eldre enn meg selv, så er den å karakterisere som strøken. Noen bruksmerker, ja, men ellers strøken og glansfull i lakken. I alle fall strøken og glansfull nok til å bare navnet "Den sorte dame".
​
Den eneste mangelen den hadde da jeg hentet den, var et bak-nav som ikke tok grep. I alle fall ikke alltid. Etter en massiv demontering, med påfølgende rengjøring og oppsmøring var, sykkelen som ny igjen. Det vil si; den hadde behov for å bli plukket fra hverandre, rengjort og polert. Jeg syntes den fortjente å få ny lykt, CEDO-kodelås og en verktøykasse på bæreren. En flettet kurv har den også fått. Man steller godt med gamle damer.
​
Sykkelen er uten gir, og dermed en utgave i det lavere prissjikt. Men flott, det er den.

1972
DBS Tomahawk
Tomahawk vekker minner fra barndommen. Ikke fordi jeg hadde en selv, men fordi jeg var smått misunnelig på en gutt i gata som "ratta" rundt på en sånn en. For Tomahawk var kanskje det kuleste man kunne ha på -70-tallet.
Som nysykkel rakk den i realiteten aldri å konkurrere med Apache Cross som kom på markedet i 1972, men de to modellene fikk i det minste et par år sammen. Tomahawk var i handelen i fire år, til og med -74, før den ble tatt av markedet. Angivelig i samråd med Trygg Trafikk fordi sykkelen var sett på som farlig. Ubekreftede opplysninger vil ha det til at TH skal ha vært involvert i en dødsulykke, men det har jeg ikke sett dokumentert. (Se egen artikkel på tohjulingen.no)
​
Tomahawk har i ettertiden blitt et samlerobjekt, hvilket har gjort det vanskelig å få tak i originale deler. Og er du heldig å få los på Batman-baklykta eller kjedekassen, så koster det skjorta - og snippen med.
​
Denne fikk jeg tak i i Harstad, og det har vært én eier før meg. Denne er i fargen jaffagul, men de ble også levert i gul, blå transparent og Amazonasgrønn. Sykkelen ble restaurert våren 2025, og ble lakkert med RAL 1007 som var det nærmeste jeg kom jaffagul. Sykkelen er i original stand, med de originale delene som den hadde da den rullet ut av fabrikken.​​ Rammen til denne sykkelen er produsert i 1971. Det samme er krank og flere av de andre delene.
​
Spesifikasjoner:
Ramme: 13" Hjul: 20" bak, 16" fremme Gir: Sturmey Archer, 3 gir

1973
DBS Tomahawk
Denne Tomahawken er bygd opp på en ramme fra 1972, og dermed altså en -73-modell. Det sees blant annet på at den karakteristiske, fastsveiste baklysbraketten er borte. Min "forskning" tilsier at det ble en løs brakett fra og med 1973-modellen. Sykkelen er nylakkert i blå transparent som var én av de fargene den kom med i 1971. Det andre fargealternativet i lanseringsåret var gul.
​
Spesifikasjoner:
Ramme: 13" Hjul: 20" bak, 16" fremme Gir: Sturmey Archer, 3 gir

1973
Trygg Tomahawk
Tomahawk ble solgt under flere navn, og dette er en Trygg som var varemerket til Helleberg på Lillehammer. Også disse syklene ble produsert på Øglænd-fabrikken i Sandnes, men ble kjøpt av Helleberg som satte på sitt Trygg-merke og solgte den videre.
Denne sykkelen er bygd på en ramme produsert i første halvdel av 1973, og med en krank stemplet 1972. Denne sykkelen har vært gul i utgangspunktet, men siden den viste seg å være omlakkert, og det på en dårlig måte, valgte jeg å lakkere den grønn. Det er vanskelig å treffe hundre prosent på DBS-fargene, blant annet fordi lakken også har endret farge gjennom 50 år. Etter vurderinger fram og tilbake kom jeg imidlertid fram til at RAL 6017 (May green) var den som passet best. Fargen ser skarpere ut i dette lyset enn den gjør i dagslys.
For å gi sykkelen et preg av levd liv, beholdt jeg de originale dekalene med de skavankene de hadde. De har også fått et lag klarlakk. Salen er beholdt original, og er lappet med vinyl/leather-rep. Sykkelen er ustyrt med tripple Torpedo-gir og en Sachs girsjalter på rammen. ​​
​​
Spesifikasjoner:
Ramme: 13" Hjul: 20" bak, 16" fremme Gir: Torpedo, 3 gir

1975
DBS Junior
Det var på en sånn en det startet, en gang midt på -70-tallet. Nettopp derfor har den sin naturlige plass i samlinga mi. Den er helt original, og bærer selvsagt preg av godt bruk.
Sykkelen har i dag fått plass på Gammelhuset.

1975
Vello Apache Cross
Dette er en 100 prosent original Apache som kun har hatt én eier før meg. I hele sitt liv har den rullet på Stjørdal, før den kom til Harstad i 2024. At dette er en 1975-modell er uomtvistelig, da dette var det eneste året den populære guttesykkelen kom med rødlakkert framgaffel. I årene før og etter var gaffelen forkrommet.
​
1975 er for øvrig det siste året Apache ble produsert med høysal og girspaken på rammen. Fra 1976 ble det en litt lavere sal og en girskifter på styret.
​
Apache Cross var etterfølgeren til Crossmasteren, og den ble produsert i årene 1972 til 1980. Den ble relansert i 1997, men det ble ingen stor suksess. Det ble snarere beviset på at alt har sin tid. Også Apache-sykkelen. En tohjuling som i dag er blitt et populært samleobjekt.
​
Selv om det står "Vello" på kjedekasse og ramme, er dette i praksis en DBS. Vello var nemlig navnet på sykkelen som ble produsert av Øglænd, men solgt og distribuert av Samvirkelaget (NKL).
​
Spesifikasjoner:
Ramme: 18" Hjul: 26" Gir: Sturmey Archer, 3 gir Lås: CEDO kodelås

Bygd på ramme fra 1976
DBS Apache Cross
Sykkelen er bygd på en ramme produsert i 1976, og den er bygd opp av originale deler. Men den fremstår altså ikke som en -76-modell fordi den har høy sal og Sturmey Archer girskifter på overrøret. I -76 kom Apachen med lav sal og girskifter på styret.
​
Spesifikasjoner:
Ramme: 18" Hjul: 26" Gir: Sturmey Archer, 3 gir Lås: Basta kodelås

1981
DBS Touring
- Skal du kaste denne, spurte jeg mannen foran meg i køen på avfallsinnsamlingen.
- Ja, svarte han.
- Da tar jeg den med hjem, sa jeg. Og sånn ble jeg eier av denne DBS Touringen fra 1981.
Men da så den ikke sånn ut. Da var den et sølvgrått vrak med flatt styre, mye rust og sidekast i felgene.
​
Sykkelen ble plukket fullstendig fra hverandre, rammen slipet ned, lakkert og påsatt nye dekaler. Den fikk nye dekk, ny Basta 100-lås og ny pumpe. Fargen ble plukket ut på "øyemål", og er nok ikke den originale blå som DBS brukte. Men den ble heller ikke langt unna. Siden den har fått bukkestyre og ny lakk er den ikke original i den forstand. Men siden Touring også ble levert med racerstyre og i blått, så drister jeg meg til å si at sykkelen fremstår i original stand.
Dette året ble det for øvrig produsert 436.480 sykler ved DBS-fabrikken i Sandnes.

1981
DBS kombi luxe
Hadde ikke jeg kommet denne til unnsetning, hadde den blitt spiker. Så stod det i alle fall i annonsen på Finn som ble lagt ut en sen julidag i 2024. Det synes jeg var for ille, så jeg sa ja, takk og fikk den gratis á franko.
Dette er den delbare typen med togirs duomatic i baknavet. Den trenger litt puss og stell, og så blir det nok en høyst brukanes sykkel av dette også.

1997
Merida Dakar 680
Denne Meridaen har ennå ikke gjort seg fortjent til vintage-status. I alle fall ikke hvis vi skal forholde oss til bok-definisjonen som setter en grense på 30 års alderdom.
Uansett nærmer det seg, og dette har vært en arbeidshest siden dagen i 1998 da jeg kjøpte den som fjorårets modell hos en sykkelforhandler i Harstad. Jeg mener å huske at jeg betalte rundt 4.000 kroner for den den gangen.
​
Sykkelen er satt opp med et Shimano Acera girsystem som har fungert helt perfekt i alle de år.
I 2024 plukket jeg den fullstendig fra hverandre, smurte opp alt og gjorde den klar til at den med rette kan gå inn i vintage-samlingen.

1998
DBS Kilimanjaro
Denne sykkelen var i ferd med å bli spiker, og det kunne jeg ikke tillate. Den er i praksis helt ny, og kan neppe ha gått mer enn et par kilometer. Lakken er i nystand og helt uten skader av noe slag.
Kilimanjaro er en av DBS` ikoniske modeller.
​

2004
K2 Zed 4.0
Denne sykkelen ble kjøpt på G-Sport back in the days, og også denne er godt brukt. For noen år siden fant jeg imidlertid ut at jeg hadde lyst til å bygge meg en el-sykkel, og da falt valget på å bygge om denne. Jeg kjøpte meg derfor et Bafang-sett med krankmotor, batteripakke og ellers det som skulle til, og vipps så hadde jeg en elektrifisert sykkel.
Sykkelen blir primært brukt som pendlersykkel i sommerhalvåret, og har i skrivende stund (03.01.25) gått over 5000 kilometer. Etter at dette bildet ble tatt er sykkelen ombygd med hydrauliske skivebremser, rett og slett fordi v-brems ikke gir god nok bremsekraft.

2008
Nishiki Champion
Min første karbonracer kjøpte jeg ny i 2008, og i realtiteten var det også min første landeveissykkel. Mitt første ritt (Lofoten Insomnia 2008, Lødingen - Å) syklet jeg på en lånt Merida.
Det var derfor stor stas å få denne i mitt eie, og den gikk Den store styrkeprøven (Trondheim-Oslo) i 2009 og i 2011.
​
I 2012 solgte jeg den fordi jeg byttet den ut med en annen sykkel. Jeg synes imidlertid den var så fin, så i 2023 kontaktet jeg ny eier og fikk tilbud om å overta den for en rimelig penge.
​
Nishikien er fremdeles i bruk, og med sitt design og Dura Ace-oppsett holder den mål også i 2025.

2012
Look 675
Harstad hadde nettopp hatt målgangen på historiens første Arctic Race of Norway, og sykkelfeberen herjet i Nord-Norge. Det gjorde den hos meg også, og jeg kjente veldig på at tiden var inne for å kjøpe ny sykkel.
​
Da stod denne og skreik etter meg på Sykkel & Motor, og da var det gjort. Den kostet 54.000 kroner den gangen, og var utsyrt med komplett Shimano Ultegra-gruppe Di2.
​
Sykkelen har vært på to langturer. I 2019 syklet jeg fra Bjarkøya i Troms til Stiklestad i Trøndelag (1030 km) med en BOB Yak på slep. Greia var da at jeg lagde en dokumentarfilm.
I 2024 syklet jeg og min bonussønn fra Nordkapp til Harstad fordelt på fire etapper. Det var rett og slett episk.

2016
Trek Farley 5
Denne kjøpte jeg ny i 2016 til halv pris. Mener jeg da betalte rundt 9.000 kroner. For meg er dette den ultimate vintersykkel, og med de beste piggdekkene på (North...) snakker vi om spikerfeste. Dette er en traktor som også er stødig og fin når det er mye snø. Og for ikke å snakke om på gjennomslagsføre.

Scott Spark 920
2019
En fulldemper er jo også kjekt å ha når terrenget kreve det. Og det skjer jo, selv om det i fjor ble mest landeveissykling. Sykkelen er satt opp med topp ustyr, og en fortjener så absolutt å haven i kategorien "High end".

Freia Melkesjokolade (Merida)
2020?
Sykkelen var så godt som gratis, og den kom i mitt eie fordi jeg så et potensial. Men kanskje forblir den en Freia Melkesjokolade-sykkel. Tiden vil vise.
I bunn og grunn er dette en Merida.

Bianchi
2023
Dette er den nyeste sykkelen i samlingen min, og en ble kjøpt helt ny i 2023 da jeg syklet på Team Rynkeby Arctic fra Oslo til Paris.
Dette er et sykkelminne for livet. Godt vær på hele turen, gode venner og inntekter til en svært god sak: Barnekreftforeningen.
