Ole-Henrik (15) tar vintage-sykkelen inn i fremtiden
- Kjell Rune Henriksen
- Feb 2
- 4 min read

"Alle Sykler trenger nu puss!" Plakaten på gutterommet gir klar beskjed. Og det tar Ole-Henrik Johansen på største alvor.
Men resten av teksten i den nostalgiske annonsen fra Th. Bækkevold kan skiensgutten gi blaffen i: "Men lever dem straks, før de ruster og tar skade." Neida, Ole-Henrik trenger ikke levere fra seg så mye som en skrue. Når det kommer til sykkel, så fikser han det aller best selv.

Tohjulingen.no får en prat med Ole-Henrik og Pappa Erik før de sammen skal tilbringe noen kveldstimer i vintage-bobla i husets kjeller. Og her er de ofte. Aller mest yngste blad Johansen, som skrur så ofte som han kan. I praksis betyr det hver bidige kveld. I alle fall nesten.
-Ja,det blir en del timer her, forteller Ole-Henrik, og legger ikke skjul på hvor sykkelinteressen kommer fra. Det er noe med det eplet som sjelden faller så langt fra stammen.
- Det begynte vel for fem-seks år siden da pappa ble veldig interessert. Jeg syntes det var veldig kult, sier den 15 år gamle sykkelmekanikeren.

Stor samling
Men mens pappa Erik har lagt sin elsk på sykler produsert i Skien og Hamar, eksempelvis Gritzner og Balder, har sønnen i huset preferanser som drar i en litt annen retning. Så la oss ta turen inn på gutterommet igjen.
Rett nok er det en ramme fra Skiens Cykkelfabrik som har fått hedersplass over senga, og ja, pappas Balder fra Hamar Sportsforretning står på stas på gulvet. Men over senga henger også to diamanter. Bokstavelig talt. To store plakater fra Gresvigs sykkelfabrikk.
-Ja, jeg har stor sans for dem, og min første gamle sykkel var en Diamant. Det er stilige sykler med kule fargekombinasjoner, og jeg liker -30 og -40- bedre enn de som kom senere. Jeg synes også Diamant er bedre og finere enn Øglænd-syklene, sier Ole-Henrik, og får umiddelbar støtte fra pappa Erik.
-Og siden så mange andre samler på Øglænd, vil vi heller samle på andre merker, sier far og sønn som til sammen har over 100 sykler samlet i hus og garasje. 34 av dem tilhører yngstemann, som liker å trekke frem en National fra ca. 1910 som én av samligens beste gobiter. Og for ikke å glemme en hundre prosent original Diamant Spesial Racer fra 1938, med Super Champion 3-girssystem attpåtil. Som en funfact må det nevnes at dette var det første girsystemet som var lov å bruke i Tour de France.
Perfeksjonist
Sin unge alder til tross; Ole-Henrik har allerede blitt en erfaren sykkelmekaniker med utpreget sans for perfeksjon og tidsriktige detaljer.
-Vi er der at jeg får høre det hvis jeg ikke har ventilhetter i metall på sykkelhjulene, ler Erik, tydelig stolt over sønnens engasjement for gamle sykler.
-Jeg vil jo at det skal være originalt, eller så tett opp til det originale som mulig, forteller den unge telemarkingen. Å lakkere en gammel sykkel er derfor totalt uaktuelt i unguttens sykkelunivers. Her handler det om å ta vare på det som har vært, og la tohjulingen selv fortelle sin historie. Patina og merker av tidens tann er bare sjarmerende.

Bygger hjul
-Når jeg får tak i en ny sykkel så plukker jeg den fra hverandre. Ser nøye over, vasker, gnikker og smører. Noen ganger er hjulene i en så dårlig forfatning at jeg må bygge dem opp på nytt. Det måtte jeg gjøre med baneraceren fra 1931, forteller Ole-Henrik, som åpenbart må aspirere til tittelen "Norges yngste hjulbygger".
Og når alt er fikset og ordnet, venter en grundig behandling med Owatrol. For å hindre at de skal ruste og ta skade, som plakaten over senga så tydelig advarer mot. Hvordan han fjerner rust fra forkrommede og forniklede flater? Autosol og den fineste stålull. Det gjør susen, ifølge sykkelmekker Ole-Henrik.

En sykkel til en hver anledning
Å samle på sykler som drar seg mot 100 år, er en helt annen øvelse enn å samle på -50, 60- og -70-tallere.
-Å få tak i sykler og deler fra før 1935 begynner å bli veldig vanskelig. Og får du tak i, så er de ofte i en forkommen tilstand, forteller Ole-Henrik som ikke lar dette være en begrensning. Med stålkontroll på Finn.no og ulike Facebook-grupper vil samlingen garantert vokse seg vesentlig større i årene som kommer.
Og for å stille han det samme spørsmålet som alle sykkelsamlere så ofte får: Hvor mange bruker du? Sånn egentlig?
-Ja, jeg bruker de fleste. Du kan si det sånn at jeg har en sykkel til en hver anledning, sier Ole-Henrik.


Comments