top of page

Hva kostet drømmesykkelen?

  • Kjell Rune Henriksen
  • Jan 18
  • 2 min read

Updated: Jan 27


ANDRE TIDER, ANDRE PRISER: Tomahawken fra 1971 og Apachen fra !975 kostet henholdsvis 590 og 810 kroner  som ny.
ANDRE TIDER, ANDRE PRISER: Tomahawken fra 1971 og Apachen fra !975 kostet henholdsvis 590 og 810 kroner som ny.

Hva kostet en ny Apache og Tomahawk tidlig på -70-tallet? Svar: Ca én tredjedel av det du må betale for en brukt SA-girspake i dag.

Denne artikkelen skal imidlertid ikke handle om hvorvidt prisene på brukte eller NOS-deler har gått helt av skaftet. Den har til hensikt å besvare et spørsmål som støtt og stadig dukker opp i vintage-miljø, enten det nå er sykler, motorsykler eller andre ting og gjenstander: Skal tro hva nyprisen var i hine hårde dager?


DBS-priser

Prisene i denne oversikten er ikke et resultat av forskning med et bredt og dyptpløyende empirisk materiale. Prisene er hentet fra annonser i avisene de respektive årene. I hovedsak er det veilendende priser, så det kan godt være at noen forhandlere lokket med bedre tilbud enn dette.

Jeg har også forholdt meg til DBS, så det kan også være at Vello-utgaven var noen kronere rimeligere. Store differanser kan det likevel ikke ha vært snakk om.

Apacheprisene i oversikten refererer til tregirs 18-tommere, uten ekstrautstyr.


DOBLING: Grafen viser at prisen på Apache Cross doblet seg i løpet av de ni årene den var på markedet.
DOBLING: Grafen viser at prisen på Apache Cross doblet seg i løpet av de ni årene den var på markedet.


TI KRONER DYRERE MED TORPEDO: Prisen på Tomahawk lå litt høyere enn Apache de tre årene den var på markedet. Prisene er med tregirs Sturmey Archer. Ville du heller ha Torpedo-gir, måtte du punge ut med en tier ekstra.
TI KRONER DYRERE MED TORPEDO: Prisen på Tomahawk lå litt høyere enn Apache de tre årene den var på markedet. Prisene er med tregirs Sturmey Archer. Ville du heller ha Torpedo-gir, måtte du punge ut med en tier ekstra.
Ikke sååå billig likevel

Man kan raskt forledes til å tro at sykler var forholdsmessig rimeligere back in the days. Hva er vel 590 kroner for en Tomahawk? Jo, faktisk ganske mye når man vet at gjennomsnittlig årslønn i 1971 var 33.500 kroner. Derfor gjorde en skinnende blank og ny guttesykkel et relativt stort innhogg i familiens månedsbudsjett den gangen også. Kanskje ikke så rart da, at annonsene fra den tiden inneholder flere tilbud om avbetalingsordninger.


Den generelle prisstigningen i perioden 1971 til 2024 er 883 prosent. Legger vi den til grunn, ville den jaffagule Tomahawken fra 1971 kostet 5.798 kroner i dag.







 
 
 

Comments


Historie i hver skramme

bottom of page