CEDO - En magisk lås
- Kjell Rune Henriksen
- Mar 1
- 4 min read
Updated: Mar 6

Forretningsideen var enkel: Lage en sykkellås som kunne åpnes med vottene på.
Det var det nemlig ingen av de andre låsprodusente som hadde, og derfor mente danske Hans Peter Sørensen at det var liv laga for kodelåsen som vi i Skandinavia best kjenner som Cedo-låsen. På det amerikanske markedet ble den markedsført som "The Magic Button".
Det skulle også vise seg at Sørensen fikk rett. For ifølge opplysninger som tohjulingen.no har fått fra Dansk Cykel og Knallert Museum, ble låsen solgt i mange millioner eksemplarer. Størst var salget i de skandinaviske landene, men mye gikk også til Nederland og til det amerikanske markedet. Låsen, som ble produsert på en fabrikk en knapp mil sørvest for København, skal til og med ha vært å få kjøpt i i Nigeria, ifølge de historiske kildene.

Produksjonen av Cedo skal ha startet i 1957, og på det meste var 30 ansatte engasjert produksjonen av låsene som kom i tre utgaver: Sort, sølv og krom. Disse hadde i 1968 engrospriser på henholdsvis 5,75, 6,00 og 6,75 danske kroner.
Cedo og Basta
Mye er imidlertid uklart når det kommer til låsens opprinnelse. Ikke minst fordi Cedo har oppsiktsvekkende mye til felles med Basta-låsen, som også er av dansk opprinnelse.
Tohjulingen.no har vært i kontakt med nederlandske Herbert Kuner, en av de fremste ekspertene på Cedo-låsen, men heller ikke han kan gi noen forklaring på et eventuelt samrøre mellom de to danske kodelåsene.
Kuner omtaler det som et mysterium, og inntil det er løst, kan vi ikke annet enn å forholde oss til danske kilder som forteller at Sørensen kjøpte rettighetene til kodemekanismen, og at han senere tok patent på den.
Og apropos mysterium. Det er heller ingen som vet hvorfor navnet ble Cedo. Noen tør gjette at det er et anagram for ordet "code", men denne teorien er altså høyst ubekreftet, ifølge Kuner.

Revolusjonerende
Langt de fleste hadde den karakteristiske røde refleksen på knappen, men de aller første kom med knapp i en forkrommet utgave, uten refleks. De første utgavene var dessuten merket med et nummer på siden, som tidlig på -70-tallet (sannsynligvis i 1972) ble avløst av et serienummer bestående av to bokstaver. På baksiden av låsene finner man som regel informasjon om i hvilket kvartal i hvilket år låsen ble produsert.

Cedo-låsen var revolusjonerende på flere måter. At du kunne åpne den med vottene på, var én ting. Men den var også nøkkelløs, og den kunne kun åpnes med en kode som bare eieren kjente til. Den var "forhåndsprogramert" og koden var stemplet på en miniatyrlås (se bilde) som fulgte med. De første årene var også miniatyrlåsen i metall, men etter få år ble den erstattet av en minilås i plast.

Og som om ikke de allerede nevnte spesialitetene var nok: Cedo var laget for å kunne monteres flere steder på sykkelen. (se bilde)
1250 kombinasjoner
De karakteristiske Cedo-låsene fungerer på den måten at den "magiske" knappen kan beveges i tre retninger. Til høyre og til venstre i totalt fire mulige vendinger, før låsen åpnes ved at knappen føres opp. En kombinasjon kan derfor se slik ut: 3 venstre, to høyre, 1 venstre og 4 høyre, før knappen skyves opp.
-Ved at man kan starte en kombinasjonsrekke både til venstre og høyre, har låsen totalt 1250 kombinasjoner, sier Kuner, og refererer til en annonsekampanje på TV der nederlandsk politi utropte låsen til å være den beste på markedet i -60-årene.
Men hvorvidt Cedo utnyttet spennvidden i antall kombinasjoner, er en annen sak. Sannsynligvis var antallet anvendte koder vesentlig lavere enn potensialet.
Stod på mange sykler
Cedo ble montert på en rekke sykler fra slutten av -50-tallet og frem til 1989. Spesielt godt husker vi den kanskje fra Crossmaster og Apache, men den var også ekstrautstyr på en rekke herre og dame-sykler i den perioden. Undertegnede har blant annet en -58-modell Olympic (i praksis en DBS) med en av de aller første Cedo-låsene som ble produsert.
Ifølge opplysninger fra sykkel- og knallert-museet i Danmark holdt Cedo produksjonen i gang helt frem til 1980, da fabrikkanlegget ble solgt til aktører som hadde andre planer enn å produsere kodelåser til sykkel.

Mangler du koden?
Mange har sikkert snublet over en Cedo-lås der kode og minitayrlås er sporløst borte. Fortvil ikke. Løsningen er nærere enn du tror. På sitt eget nettsted rijwiel.net tilbyr Kuner sin hjelp, og her til lands er Jan Thore Jørgensen et orakel når det kommer til å åpne denne typen låser. Ta kontakt med han på Facebook, så hjelper han gjerne.
Har du en lås med en bokstavkombinasjon slått inn i siden, så vet også undertegnede råd. Send gjerne en forespørsel på epost til tohjulingen.no, så er det hjelp å få.
Noen mener sågar at de i beste Egon Olsen-stil evner å lytte seg frem til riktig kombinasjon. Selv har jeg med hell og god tålmodighet tatt i bruk kunstig intelligens.




Comments