top of page

Nordkapp-Lindesnes på veltepetter

  • Kjell Rune Henriksen
  • Feb 20
  • 5 min read

Updated: Mar 6

"Alle" turistene ville fotografere Jan Paulsen. Ikke så rart når man sykler Nordkapp -Lindesnes på en 140 år gammel veltepetter.
TIDSRIKTIG: På en 130 år gammel sykkel, iført tidsriktige klær, la Jan Paulsen ut på en sykkeltur fra Nordkapp til Lindesnes. Det hadde ingen gjort før han, og sannsyligvis vil ingen gjøre det etter han heller. Foto: Privat
TIDSRIKTIG: På en 130 år gammel sykkel, iført tidsriktige klær, la Jan Paulsen ut på en sykkeltur fra Nordkapp til Lindesnes. Det hadde ingen gjort før han, og sannsyligvis vil ingen gjøre det etter han heller. Foto: Privat

Hva gjør du hvis du vil være litt "mot normal" i syklistenes verden? For Jan Paulsen fra Drammen var valget ganske enkelt: Skaffe seg en veltepetter, sette den i farbar stand og sykle fra Nordkapp til Lindesnes.

-Det var det mest unormale jeg kunne tenke meg, forteller sykkelentusiast Paulsen til tohjulingen.no.


Ekspedisjon i bursdagsgave

Vi skal så langt tilbake som til klokken 09.00 den 21. juni 2008. Den da 55 år gamle Jan Paulsen hadde gitt seg selv en sykkeltur i bursdagsgave, og iført tidsriktig antrekk og en kantstein i betong som nødbrems, ga han seg motbakker og motvind i vold.

Kantstein? Ja, det var det han hadde for hånden denne småhustrige morgenen på 71 grader nord. Man må jo kunne holde farten nede i nedoverbakkene, må vite. Og når forblåste snaufjell i nord ikke har vegetasjon å by på, må stein og hampetau ta rollen som ABS-brems. Vanligvis har han nemlig en bunt med greiner hengende på slep, men som den Reodoren han er, så tager man hva man haver.


Dreper ikke historien til en gammel sykkel

BREMSER: Kantsteinen ble raskt byttet ut med bjørkeris. Foto: Privat
BREMSER: Kantsteinen ble raskt byttet ut med bjørkeris. Foto: Privat

Vi skal imidlertid skru tiden ytterligere åtte år tilbake i tid for å finne starten på dette knapt 2518 kilometer lange sykkeleventyret.


Det var nemlig rundt årtusenskiftet at industrimekanikeren Jan Paulsen bestemte seg for å gå for det mer unormale i sykkeluniverset. Han hadde fått los på en veltepetter i Gausdal, en drøy times kjøring nordvest av Lillehammer. Da var det bare å sette seg i bilen, og velocipeden fra ca. 1880 ble selvsagt med hjem til Drammen.


Der ble det full sjekk, og nødvendige reparasjoner i Paulsens ånd. Det skal virke. Det er det viktigste. I tillegg til at han ser historisk verdi i hver en skramme.

-Her er det Owatrol og en twist-dott som gjelder. Jeg dreper ikke historien til en gammel sykkel, sier Jan Paulsen.

Ny, skinnende lakk er derfor ikke et alternativ, selv om han også har full respekt for dem som gjør tohjulingen mer strøken enn da den rullet ut av fabrikken som ny.


(Artikkelen fortsetter under bildet)



VELTEPETTER: Det er ikke bare bare å lære seg å sykle på en slik, men etter litt øvelse var koden knekt.        Foto: Privat
VELTEPETTER: Det er ikke bare bare å lære seg å sykle på en slik, men etter litt øvelse var koden knekt. Foto: Privat

Sjelden samling

Den yrkesaktive 72-åringen er den ubestridte Veltepetter-eksperten her til lands. Til og med den nå avdøde sykkel-legenden Einar Støp Bowitz konsultere Paulsens ekspertise når det en sjelden gang ramlet inn en veltepetter til reparasjon.


GAMMEL: Den eldste sykkelen i Jans samling er fra ca. 1860.
GAMMEL: Den eldste sykkelen i Jans samling er fra ca. 1860.

Siden 2000 har samlingen vokst på seg, og en kikk inne på hans nettside, velosiped.no, levner ingen tvil. Det er det eldste av det gamle som ligger Jans hjerte aller nærmest.


I tillegg til hans to veltepettere er hans eldste sykkel fra 1860 å betrakte som en juvel. For ikke å glemme en Swift fra 1889 og en 126 år gammel amerikansk Cresent med trefelger og langlenket kjede. Og fellesnevneren for dem alle, er at de er i sykkelbar stand.

-Det er som om jeg føler et ansvar for verdensarven å holde dem i den stand de er i nå, forteller Jan Paulsen.


(Artikkelen fortsetter under bildene)




SWIFT: En Swift fra 1889 med industrikjede er én av juvelene i Jan Paulsens samling. Foto: Privat
SWIFT: En Swift fra 1889 med industrikjede er én av juvelene i Jan Paulsens samling. Foto: Privat

CRESCENT: En amerikansk Crescent fra 1889 med trefelger og langlenket kjede er blitt et smykke i Jan Paulsens eie.
CRESCENT: En amerikansk Crescent fra 1889 med trefelger og langlenket kjede er blitt et smykke i Jan Paulsens eie.

SPESIELL: Ikke noe vanlig syn dette heller. Her er Jan på tur med Long Jon etter restaurering. Foto: Privat
SPESIELL: Ikke noe vanlig syn dette heller. Her er Jan på tur med Long Jon etter restaurering. Foto: Privat


Lager delene selv

Som en slags skjebnens ironi jobber Paulsen i dag med å knuse gammelt jernskrap på en gjenvinningsstasjon i Drammen.

-Ja, det blir jo et slags paradoks, sier Paulsen selv, vel vitende om at han fra tid til annen faktisk har gjort det han sier han ikke skal gjøre: Drepe historien til en gammel sykkel.

Men han er altså industrimekaniker av utdanning, og det har kommet svært godt med i årenes løp. Deler til veltepettere og andre 1800-talls sykler er ikke hyllevare akkurat.


HAR UTSTYRET I ORDEN: Det er ingen ulempe å være industrimekaniker når man skal valse felgringer til en veltepetter. Foto: Privat
HAR UTSTYRET I ORDEN: Det er ingen ulempe å være industrimekaniker når man skal valse felgringer til en veltepetter. Foto: Privat

På verkstedet har han dreid nye nav. Han har valset nye felgringer, han har laget nye sykkelstyrer og saler og han lager ny felggummi av o-ringsnor.

Det er vel knapt den ting han ikke har gjort på godt voksne tohjulinger.


Men også deler til mer moderne sykler ser dagens lys i Paulsens verksted. Sykkelstøtter og dashbord til Apache og Tomahawk inngår i hans produktportefølje. Det gjør også verktøy til å demontere og montere støtter på DBS-sykler.

-Jeg har hørt folk si at mitt verktøy fungerer bedre enn originalverktøyet som ble brukt hos Øglænd, sier mannen som ikke veldig gjerne tar selvskryt i sin munn.


Produserer klistremerker

Innimellom dukker det opp spørsmål om klistremerker på ulike Facebook-forum. Og ganske raskt dukker navnet Jan Paulsen og nettstedet velosiped.no opp i kommentarfeltene.


MERKER: Jan Paulsen lager merker på bestilling.
MERKER: Jan Paulsen lager merker på bestilling.

-Vil du høre hele historien, ler den pratsomme hovedpersonen. Men nøyer seg likevel med kortversjonen.

-Jeg var i sin tid med på å hjelpe en kamerat som hadde startet opp et silketrykkeri. Det gikk imidlertid ikke så veldig bra, så det endte med at jeg overtok en del av utstyret og fortsatte produksjonen av klistremerker til blant annet sykler, forteller Paulsen, som ganske nylig investerte tungt i en ny printer til formålet.

-Jeg har en del klistremerker på lager, men jeg lager også på bestilling, reklamerer Paulsen.


I mål etter 31 dager

Og apropos klister. Limt seg fast i Paulsens minne har definitivt sykkelturen for snart 17 år siden. På inn og utpust kan han fortsatt snakke om motvinden på Nordkapp, og i samme skuddtakt kan han fortelle om godværet på sjarmøretappen inn til Lindesnes 31 dager senere. Det er den tiden det tar når han regner én mil i timen og dagsetapper på rundt 9 mil. Normalt er det uansett ikke. Og det er jo akkurat sånn Jan Paulsen liker det.




TEAMET: Teamet som fulgte Jan (t.h.) på sykkeleventyret fra Nordkapp til Lindesnes. Bonso, Kjell og Ingunn. Sistnevnte kjørte følgebil på hele turen. Med en reserveveltepetter bakpå. Foto: Privat
TEAMET: Teamet som fulgte Jan (t.h.) på sykkeleventyret fra Nordkapp til Lindesnes. Bonso, Kjell og Ingunn. Sistnevnte kjørte følgebil på hele turen. Med en reserveveltepetter bakpå. Foto: Privat

(Du kan lese mer om denne turen og flere andre på Jans nettside velosiped.no)



OL-DELTAKERE: Jan har vist fram sine veltepetter-kunnskaper i mange sammenhenger. Her under OL i 2012 der han deltok sammen med formannen i Dalen & Vistad frilynde pedallag, Bjørn Anderson (t.v.). Foto: Privat
OL-DELTAKERE: Jan har vist fram sine veltepetter-kunnskaper i mange sammenhenger. Her under OL i 2012 der han deltok sammen med formannen i Dalen & Vistad frilynde pedallag, Bjørn Anderson (t.v.). Foto: Privat

 
 
 

Comments


Historie i hver skramme

bottom of page