top of page

En sykkel er så mye mer enn stål og jern

  • Kjell Rune Henriksen
  • Feb 10
  • 4 min read
Hva gjør en mann med interesse for smedkunst, gamle sykler og kulturarrangement? Etablerer Sykkelsmia Kulturverksted, så klart!

GRÜNDER: Truls Olsen var initiativtaker til Facebook-siden Vintage Bikes Norway, og Truls er også mannen bak Sykkelsmia Kulturverksted. En virksomhet som har som mål å ta sykkelhistorien inn i fremtiden. Foto: Privat
GRÜNDER: Truls Olsen var initiativtaker til Facebook-siden Vintage Bikes Norway, og Truls er også mannen bak Sykkelsmia Kulturverksted. En virksomhet som har som mål å ta sykkelhistorien inn i fremtiden. Foto: Privat


-Stien har blitt litt til mens jeg har gått, forteller Truls Olsen på telefon fra småbruket Bekkevad på Fosser i Aurskog-Høland. Været er ikke egnet for pakking av høy eller annen jobb denne småhustrige februarmorgenen, så med fyr i ovnen, beina på en krakk og en varm kaffe i hånden, forteller han med entusiasme - på inn og utpust - historien om det vi fra Facebook og Vintage Bikes Norway kjenner som Sykkelsmia Kulturverksted.


Nesten 5.000 medlemmer

Men la oss ta det i rett rekkefølge, og spole tiden tilbake til 2011. Den da 40 år gamle Truls Olsen fra Lørenskog hadde allerede hatt interesse for gamle sykler i godt og vel en mannsalder, og en samling som senere skulle vokse seg stor, var i sin spede begynnelse.


PÅ FACEBOOK: Truls Olsen var med på å starte opp Vintage Bikes Norway.
PÅ FACEBOOK: Truls Olsen var med på å starte opp Vintage Bikes Norway.


Tanken om å etablere en nasjonal sykkelhistorisk forening hadde ligget til gjæring, og det første skrittet på den stien han snakker om, ble altså Facebook-gruppen Vintage Bikes Norway. Sammen med Mats Ivar Røsås Nygård og Petter Von Zernichow Olsen fikk Truls siden på lufta. Og selv om veksten i medlemsmasse ikke akkurat gikk på høygir det første året, har gruppen vokst seg stor fra starten og fram til i dag, 14 år senere. 4.938 medlemmer, for å være helt nøyaktig.


Tanken om forening var det flere som hadde. Ikke minst Einar Bowitz. Og utover i 2012 -2013 ble det diskutert og vurdert. Men den stien har hittil stoppet opp med Facebookgruppen Vintage Bikes Norway. Og i dag, over et tiår senere, er gruppen et godt substitutt for en fast forening. Miljøet lever og samles likevel.


Gjenbruk

Og så tilbake til Sykkelsmia Kulturverksted, og tilbake til sommeren 2015 da Truls og Bjørn Henry Holtet arrangerte en sykkelutstilling i smia på Aurskog-Høland bygdetun. I forbindelse med et mimrebilde på smias Facebook-profil avslører Truls Olsen at det var da barnet fikk et navn, og at fellesnevneren for mange av hans aktiviteter var en smie i enn eller annen form.



FEIRER 10 ÅR: Sykkelsmia Kulturverksted har 10-årsjubileum i 2025. Foto: Privat
FEIRER 10 ÅR: Sykkelsmia Kulturverksted har 10-årsjubileum i 2025. Foto: Privat


Og derifra har det gått skritt for skritt, eller tråkk for tråkk for å bruke sykkelterminologien. Samme høst ble 600 sykler flyttet til leide lokaler på Fosser, for tunet strakk rett og slett ikke til. Det ble samlet tohjulinger og ditto deler i stor stil, og det forekom at han koblet hengeren på bilen og hentet intet mindre enn 25 sykler på én kveld.



KRYMPET: Samlingen var stor på sitt største, men nå er den krympet. Å gå fra 250 til 30 kvadratmeter krever sitt, sier Truls. Foto: Privat
KRYMPET: Samlingen var stor på sitt største, men nå er den krympet. Å gå fra 250 til 30 kvadratmeter krever sitt, sier Truls. Foto: Privat

Mange av disse ble slaktet, partert og solgt til deletrengende sykkelentusiaster. Gjenbruk er nemlig en vesentlig del av Truls Olsens livsfilosofi. I Sykkelsmias ånd hadde han i en lengre periode utsalg med faste åpningstider en fast kveld i uka.


Forvalter sykkelarven

For Truls er selvsagt sykkelen et interessant objekt i selg selv, og det er -60-tallerne fra f.eks Jonas Øglænd AS som ligger hans hjerte nærmest. Men som den kulturbæreren han er, blir tohjulingen også så mye mer enn stål og jern.

-Jeg er nok mer opptatt av kulturen og historien, medgir 54-åringen, som har arrangert smiekvelder, sykkelmarked og flere karbidaftener som har blitt avsluttet med en sykkeltur langs Tertittenlinja etter mørkets frembrudd. Alt dette for å forvalte og videreføre den sykkelarven som er skjenket oss gjennom knappe to århundrer. Hvis vi ser stort på det.

 

Dekkspesialist

På det meste hadde Truls Olsen og Bjørn Henry Holtet anslagsvis 600-700 sykler på tunet, men omfanget er betydelig redusert gjennom de siste årene. Den observante Facebookeren kan ikke ha unngått å se at Truls til stadighet selger mekkepakker på forumet han selv var arkitekten bak, back in the days. Å gå fra 250 kvm til 30 kvm krever sitt.


Men Truls har også tatt ansvar for at det fortsatt er mulig å få tak i spesialdekk til en god del sykler. Eksempelvis hvitsidedekk til kombi.


DEKKSPESIALIST: Det er nok salg av dekk Sykkelsmia Kulturverksted er mest kjent for. Foto: Privat
DEKKSPESIALIST: Det er nok salg av dekk Sykkelsmia Kulturverksted er mest kjent for. Foto: Privat


-Det er nok salg av dekk som Sykkelsmia spesifikt er kjent for. Spesielt etter at Einat Bowitz gikk bort, og Den Rustne Eike ikke lenger hadde et fast verksted og fast åpningstid, har jeg engasjert meg i å finne kurante dekkdimensjoner som jeg har bestilt hos grossisten Deler AS, sier Truls, som ikke kan understreke nok at et dekk ikke er et dekk.


- Det er en rekke dimensjoner å velge i, og det er på mange måter en vitenskap å holde styr på hva som er hva i millimeter og tommer, forteller Truls. Selv har han rimelig kontroll, men fra tid til annen kan det dukke opp noen franske dimensjoner som setter spekulatoren litt på prøve. Og Einar Bowitz sin gamle oversikt er fortsatt et unikum når det gjelder å finne frem i det underlige kaoset av tre ulike måter å beskrive dekkdimensjoner.

 

Viktig å snakke med folk

Fra sin base på småbruket Bekkevad har Truls Olsen sånn smått begynt å legge planer for sesongen 2025. Denne formiddagen i februar, foran ovnen og med kaffekoppen i hånden, er han imidlertid ikke mer konkret enn at Sykkelsmia Kulturverksted blir å finne her og der i år også. For han er det nemlig viktig å farte rundt og snakke med folk. Eller samle folk. Det er sånn han best kan formidle viktig sykkel- og kulturhistorie.


ARRANGEMENT: Truls har stått bak flere arrangement med sykkelen i fokus. Deriblant karbidaftener, der kvelden har blitt avsluttet med en sykkeltur langs Tertittenlinja etter mørkets frembrudd. Foto: Privat
ARRANGEMENT: Truls har stått bak flere arrangement med sykkelen i fokus. Deriblant karbidaftener, der kvelden har blitt avsluttet med en sykkeltur langs Tertittenlinja etter mørkets frembrudd. Foto: Privat


Og sånn sett: Første søndag i mai, dagen etter Ekebergmarkedet, legges turen til Sandefjord og vårtreffet hos sykkelsamler Arve Clementz. En fast tradisjon for mange sykkelentusiaster, så også Truls og Sykkelsmia Kulturverksted.


Og til sist utrolig funfact: Truls har aldri fått vært hverken på Ekeberg, Biri, Romeriksmarkedet, Glåmdalsmarkedet eller Seljord.... Det har alltid kræsjet med alt annet av aktiviteter han driver med. For det er jo ikke få.






Har du en sykkelhistorie å fortelle? Da vil jeg gjerne høre den!




 
 
 

Comments


Historie i hver skramme

bottom of page