top of page

Sykler fra disse tre tiårene fanger størst interesse

  • Kjell Rune Henriksen
  • Apr 12
  • 2 min read

Updated: Apr 13

APACHE: Apache-sykkelen fra -70-tallet fanger fremdeles manges interesse. Denne originale -75-modellen inngår i egen samling.
APACHE: Apache-sykkelen fra -70-tallet fanger fremdeles manges interesse. Denne originale -75-modellen inngår i egen samling.
Tohjulingen.no har spurt sine lesere om hvilken tidsepoke i sykkelhistorien de er mest interessert i.

Svaret er ganske så entydig: 80 prosent av dem som har svart sier at de er mest interessert i sykler produsert mellom 1950 og 1980. Åtte prosent holder en knapp på 1920-1950, mens 12 prosent er mest opptatt av sykler nyere enn 1980.


Ikoner fra -60 og -70-tallet

Resultatet er kanskje ikke spesielt oppsiktsvekkende, sett i lys av at de mest populære forumene på sosiale medier fokuserer på disse syklene. Her dreier mye seg om ikoniske og populære tohjulinger som Apache, Crossmaster, Tomahawk og diverse kombi-utgaver, og alle disse er hjemhørende i tidsepoken 1950-1980. Voksne gutter har åpenbart ikke glemt sykkelen som var alle gutters våte drøm noen tiår tilbake i tid.




CROSSMASTER: Crossmaster, forgjengeren til Apache, er et samleobjekt som mange ønsker seg. Denne hvite -66-modellen er original og inngår i egen samling.
CROSSMASTER: Crossmaster, forgjengeren til Apache, er et samleobjekt som mange ønsker seg. Denne hvite -66-modellen er original og inngår i egen samling.

SNAKKIS: 50 år etter den forsvant fra markedet, er Tomahawken en snakkis. Denne -71-modellen er under restaurering.
SNAKKIS: 50 år etter den forsvant fra markedet, er Tomahawken en snakkis. Denne -71-modellen er under restaurering.

Tilgang på deler spiller inn

Når sykler av eldre årgang oppleves som mindre interessant, så har det også å gjøre med tilgangen på sykler og deler. 100 år gamle tohjulinger er ofte svært preget av tidens tann, og selv om patina er sjarmernde, så går jo grensen et sted. Når det i tillegg er vanskelig, og tidvis umulig, å få tak i tidsriktige deler, så gjør jo dette noe med interessen.

1938-modell: Sykler fra før 1950, som denne DBS Turisten fra 1938, er ikke fullt så interessant, ifølge den enkle spørreundersøkelsen på Tohjulingen.no. Sykkelen er original og inngår i egen samling.
1938-modell: Sykler fra før 1950, som denne DBS Turisten fra 1938, er ikke fullt så interessant, ifølge den enkle spørreundersøkelsen på Tohjulingen.no. Sykkelen er original og inngår i egen samling.

 
 
 

Comments


Historie i hver skramme

bottom of page