Apache - en guttedrøm i forandring
- Kjell Rune Henriksen
- Jan 31
- 6 min read
Updated: Mar 5
Når kom lavsalen? Og hvilket årstall var framgaffelen rød? Tohjulingen.no gir deg oversikten over forandringene som ble gjort på den legendariske Apachen.
Artikkelen gjør dermed et helhjertet forsøk på å svare ut spørsmålet som fra tid til annen dukker opp i sosiale medier: Hvordan skille den ene årsmodellen fra den andre?
Selv med god hjelp fra Apache-orakelet Jan Thore Jørgensen, så kan det godt være at ikke alt er fanget opp. I så fall er det ønskelig med tilbakemeldinger, sånn at høvdingens historiebok blir korrekt. Legg gjerne igjen en melding i kommentarfeltet under denne artikkelen.

Ifølge Jan Thore Jørgensen skal man også i Apache-historisk sammenheng ta høyde for Øglænds noe brokete praksis med å bruke opp tilgjengelige deler mens det ennå var kurant vare. Dette hensynet var først og fremst økonomisk motivert, og det kunne gi seg utslag i at to sykler fra samme år kunne ha noen ulike deler. For eksempel baklykt og holker.
Det er også viktig å ha klart for seg forskjellen på årsmodell og produksjonsår for rammen. En del rammer på -75-modellen må nødvendigvis være produsert i 1974, og det er sånn med sykler som med biler. Neste års modeller dyttes gjerne ut på markedet på senhøst og tidligvinter året før.
1972-modellen
De første Apache-syklene var bygd på rammer produsert i 1971, men det var først i -72 at mange gutters sykkeldrøm kom på markedet. Da var den utstyrt med sal med ryggstøtte, girskifter på overrøret (for syklene satt opp med Torpedo eller Sturmey Archer-gir).
De første syklene hadde også et metall klinkemerke i front på styrerøret, men ifølge opplysninger skal dette ikke gjelde hele årgangen. Metallmerket skal ha blitt erstattet av klistremerke på ett eller annet tidspunkt i -72.

Det samme med holkene. Da Apachen kom i handelen hadde den nuppeholker med rød refleks i enden (se også katalogbilde), men én eller annen gang dette året ble disse erstattet med de karakterisiske bullholkene som Apache er mest kjent for.

Lås var ekstrautstyr, og da var det gjerne CEDO, Basta eller Trelock som ble skrudd fast i ramma. Ekstrautstyr var også dashbord, speedometer og lys foran.
1973- og 1974-modellen
Kun små forandringer ble gjort i Apachens første tre leveår. Syklene i begge disse årgangene hadde klistremerker i front og som regel bullholker på styret. Når det er sagt, så har jeg sett en helt ny, ubrukt og original -73-modell med svarte fingerholker.

Salen hadde fortsatt høy rygg, og girutgavene hadde fremdeles skifteren på overrøret. Hullene i girspaken var fremdeles avlange, slik de var på -72 og -73-modellene.

På de første syklene som kom i handelen var festet til kjedekassen sveiset fast i seterøret. Dette ble imidlertid endret etter kort tid, og på rammer produsert i -73 var festet flyttet til underrøret.

1975-modellen fikk rød gaffel

I 1975 kom Apache Cross med rødlakkert framgaffel. I likhet med andre modeller ble nok denne lansert allerede sensommer og høst året før, så mange av rammene er produsert i 1974.
Bakgrunnen for for den marginale designendringen er ikke kjent, og det ble med det ene året. Ser du en Apache med mexicorød gaffel så kan du altså være sikker på at det er en 1975-modell, selv om rammen kan være produsert i 1974, slik tilfellet er med sykkelen på dette bildet.
I 1975 kom det også et par andre forandringer. Dekselet som skjuler innfestingen på gaffelen kom som en flatere utgave, uten den omvendte V-en som ses når du ser gaffelen fra siden.

Girskifteren på overrøret gjennomgikk også en kosmetisk endring fra 1974 til 1975. Som bildet under viser, gikk hullene i spaken fra å være avlange til å bli helt runde.

Ifølge Dag Ivar Kristensen, som har mye kunnskap om Apache-salene, kom det et litt annet saltrekk på høysalen en gang i løpet av 1975. Frem til da hadde saltrekkenes små puter litt mer volum enn det de hadde på de siste utgavene før lavsalen kom.

Store endringer i 1976
1976 ble året da Apache Cross skulle gjennomgå de største forandringene i sin ni år lange karriere i produksjonslinja til Øglænd-fabrikken.
Lav sal var forandringen som var mest iøynefallende. Og om det var design eller andre hensyn som lå bak, er uklart. Det er uansett en kjennsgjerning at høysalen hadde sine svakheter. Ryggstøttet var relativt lett å bøye, og konsekvensen var gjerne at setetrekket sprakk i vinkelen. Med den nye lavsalen var i alle fall dette problemet eliminert.

I 1976 var det også over og ut for girvelgeren på overrøret. Denne ble i stedet erstattet med en girhendel på styret. Ifølge DBS-katalogen fra 1976 kom 18-tommeren med Sturmey Archer, mens 17-tommeren kom med Torpedo-gir.
Med girskifteren på styret ble også girwireføringen lagt om. Fram til -76 gikk veien til baknavet via seterøret, men på modellene herfra og ut ble wiren lagt langs underrøret, forbi kranken og langs kjedestaget på sykkelens høyre side.

Baklykten slik vi kjenner den allerede fra 1972 ble også byttet ut på -76-modellen. Det må imidlertid ha skjedd litt utpå året, etter at Øglænds lager med de gamle var tømt. Det finnes nemlig originale -76-ere med den hvite lykten i metall.
Erstatteren var en lykt i svart plast. Også denne gjennomgikk en forandring fra og med -78-modellen. (Se bilde).

Rammelås i 1978
1977 forløp uten endringer, men i 1978 fikk Apache, i likhet med flere andre DBS-modeller, en rammelås av typen Basta Type 100.
Dette er, så vidt vites, den siste endringen som ble gjort på DBS Apache Cross før den forsvant fra nysykkelmarkedet etter 1980.

Apache døde, men sykkelen levde videre
Apache som merkenavn forsvant etter 1980, men den populære guttesykkelen fikk et forlenget liv som DBS Junior. Den var i realiteten identisk med forgjengeren, men med andre dekaler. Etter sigende ble denne produsert ut 1982, men dette faktum står foreløpig som ubekreftet.

NY UTGAVE: I 1981 ble Apache videreført som Junior Cross. Sykkelen var stort sett lik forgjengeren.
Foto: Dag-Ivar Slåtta
Fra suksess til fiasko
I 1997 gjorde DBS et forsøk på å gjenskape suksessen med klassikeren som var alle gutters sykkeldrøm i et knapt tiår. Apache-navnet var tilbake på en 15-toms utgave med 20-toms hjul. Det viste seg imidlertid raskt at den gamle høvdingen var frasyklet av tiden, og relanseringen må betegnes som en fiasko. Derfor ble det også med et kortvarig forsøk.




















Comments